КРИТЕРІЇ ПЕРІОДИЗАЦІЇ ПСИХІЧНОГО РОЗВИТКУ ДИТИНИ
Підстави періодизації :
За зовнішнім критерієм (н-д, етапи дитинства = ланки навчання і виховання (Рене Заззо)
За внутрішнім критерієм (н-д, внутрішня ознака – розвиток кісткової тканини (П.П. Блонський)
За декількома ознаками (н-д, психосоціальний розвиток (Л.С. Виготський, Д.Б. Ельконін):
Критерії :
1) соціальна ситуація розвитку;
2) провідна діяльність;
3) вікові психічні новоутворення.
ФАКТОРИ РОЗВИТКУ ПСИХІКИ
Біологічний:
- Спадковість (темперамент, задатки здібностей)
- Особливості протікання внутрішньоутробного періоду (пренатальний період)
- Процес народження
Соціальний (середовище):
- Природне середовище, культура, система виховання тощо
- Мікросередовище (сім’я, найближче оточення)
ОСНОВНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ ДИТЯЧОГО РОЗВИТКУ
- Нерівномірність, послідовність розвитку психічних процесів
- Наявність сенситивних періодів у розвитку.
- Ведуча роль навчання у розвитку
- Роль мовлення в формуванні вищих психічних функцій.
- Циклічність розвитку, наявність стабільних і критичних періодів розвитку
Криза (2) 3 років
- Негативізм – негативна реакція на прохання дорослого (не на дію (!)
- Упертість – реакція на своє власне рішення (наполягти на своєму)
- Непоступливість – протест проти порядків, які існують у сім’ї (безособовий характер)
- Свавілля – прагнення до емансипації від дорослого (самостійність наміру, задуму)
- Знецінення дорослих
- Протест-бунт – часті сварки з батьками, конфлікти
- Прагнення до деспотизму – прояв деспотичної влади різними способами
ХАРАКТЕРИСТИКА КРИЗИ 6-7 РОКІВ
ФІЗІОЛОГІЧНИЙ КРИЗИС
- інтенсивний розвиток головного мозку;
- інтенсивний розвиток гормональної системи;
- інтенсивний розвиток кісткової тканини;
- інтенсивний розвиток серцево-судинної системи;
- зниження імунітету;
- зниження стійкості нервової системи.
ПСИХОЕМОЦІЙНИЙ КРИЗИС
- емоційна нестійкість;
- примхливість, плаксивість;
- підвищена ситуативна тривожність;
- підвищена стомлюваність;
- невмотивована агресивність;
- зниження довільності поведінки;
- зниження швидкості та гнучкості розумових, мнемічних і перцептивних процесів
Психологічні особливості шестирічних дітей
- Особливості мислення дошкільника
- Мимовільна пам’ять
- Низька стійкість уваги (10-15 хв.)
- Пізнавальні мотиви нестійкі та ситуативні
- Завищена самооцінка (труднощі в розумінні критеріїв пед. оцінки)
- Нестійкість поведінки
СТРУКТУРА АДАПТАЦІЇ ПЕРШОКЛАСНИКІВ ДО ШКОЛИ
ПСИХОФІЗІОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ
(ВЕРЕСЕНЬ – ЛЮТИЙ) – адаптація до нових умов середовища: режиму дня, режиму харчування, освітлення, шуму, до біологічного середовища, навантажень опорно-рухового апарату, постійної нервово-психічної напруги тощо
СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА АДАПТАЦІЯ (ВЕРЕСЕНЬ – ТРАВЕНЬ) – входження у роль школяра, адаптація до вимог шкільного навчання, до особливостей спілкування з однолітками, учителем
ОСОБИСТІСНА АДАПТАЦІЯ
(ВЕРЕСЕНЬ – ГРУДЕНЬ 2 КЛАСУ) – прийняття власного «Я» як школяра
НОВОУТВОРЕННЯ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ
- Розвиток довільності психічних процесів; якісно новий рівень регуляції поведінки і діяльності;
- Мислення – центр свідомості (інтелектуалізація всіх психічних функцій; перехід до словесно-логічного М.);
- Розвиток рефлексії, аналізу, внутрішнього плану дій;
- Розвиток нового пізнавального ставлення до дійсності, пізнавальних мотивів, мотивів досягнення успіху;
- Орієнтація на групу однолітків;
- Основи моральної і емоційної спрямованості особистості, стилю поведінки і діяльності.
ХАРАКТЕРИСТИКА КРИЗИ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ
ФІЗІОЛОГІЧНА КРИЗА:
- Ендокринні зміни (різкі гормональні зміни, накопичення підшкірного жиру тощо);
- «Стрибок росту», зміна пропорцій тіла;
- Перепади судинного і м’язового тонусу (швидка зміна фізичного стану, стомлюваність, тощо).
ПСИХОЕМОЦІЙНА КРИЗА:
- Емоційна нестійкість;
- Статева ідентифікація (орієнтація на зразки мужності / жіночності);
- Формування образу «Я» (фізичного і психологічного);
- Підвищена тривожність, депресивність;
- «Афект неадекватності».
ПСИХОЛОГІЧНІ НОВОУТВОРЕННЯ ПІДЛІТКОВОГО ВІКУ
- Когнітивні зміни (розвиток теоретичного мислення, логічної пам’яті, здатність до самоаналізу, розвиток післядовільної уваги тощо).
- Почуття дорослості (прагнення бути, здаватися і вважатися дорослим), потреба у суспільному визнанні, самоствердженні.
- Підлітковий егоцентризм (феномен «уявної аудиторії», «персональний міф», «фантазія найди»).
- Формування «Я-концепції» (уявлення про себе, про свою привабливість, розум, характер, здібності тощо), інтенсивний розвиток самооцінки.
- Формування ідентичності (усвідомлення самого себе).
- Вміння підпорядковуватися нормам життя колективу.
- Самосвідомість набуває морального характеру (розвиток системи ціннісних орієнтацій, спрямованості особистості).
ПОВЕДІНКОВІ РЕАКЦІЇ ПІДЛІТКА
Такі, що характерні для молодшого віку:
- Реакція відмови.
- Реакція опозиції, протесту.
- Реакція імітації.
- Реакція компенсації.
- Реакція гіперкомпенсації.
Власне підліткові:
- Реакція емансипації (незалежність).
- Реакція «негативної імітації».
- Реакція групування.
- Реакція захоплення («хобі-реакція»).
- Реакції, пов’язані з сексуальним потягом.
ОСНОВНІ «ДОМІНАНТИ» У СФЕРІ ІНТЕРЕСІВ ПІДЛІТКІВ
- «Егоцентрична домінанта» (інтерес до власної особистості)
- «Домінанта далі» (більша суб’єктивна значимість віддалених подій ніж теперішніх)
- «Домінанта зусилля» (тяга до опору, подолання, вольового зусилля, в негативних формах: упертість, хуліганство тощо)
- «Домінанта романтики» (прагнення до незвіданого, ризикованого, пригод)
ПСИХОЛОГІЧНІ НОВОУТВОРЕННЯ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ
- Нова соціальна ситуація: «Я і суспільство»
- Центральне новоутворення: професійне і особистісне самовизначення (внутрішня позиція дорослої людини, визначення свого місця у світі тощо)
- Спрямованість у майбутнє
- Формування життєвих цінностей, світогляду
- Оцінка своїх можливостей і здібностей
- Провідна діяльність – учбово-професійна
- Інтерес до спілкування з дорослими
- Криза особистісної ідентичності (криза самовизначення)